پایگاه خبری بانگ دنا ( اخبار مهم روز )
menusearch
bangedena.ir

تبعیض میان معلمان ابتدایی و متوسطه

جستجو
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۸:۳:۲
۱۳۹۸/۷/۲۰ شنبه | ۱۶:۲۵:۰ ساعت
(0)
(0)
تبعیض میان معلمان ابتدایی و متوسطه
معلمان ابتدایی، ایثار کارشان و صبر مرامشان است، آنان را دریابیم
تبعیض میان معلمان ابتدایی و متوسطه

 

شهید بهشتی می‌فرماید : کلید انقلاب در دست معلم ابتدایی است.

تعلیمات دوره ابتدایی، مهمترین دوره نظام آموزش و پرورش رسمی کشور را تحت پوشش قرار داده و به این سبب از اولویت خاصی برخوردار است تعلیمات این دوره نخستین گامی است که در جهت آموزش افراد برای زندگی کردن برداشته می‌شود با توجه به همین نقش تعیین کننده آموزش ابتدایی در شکل دادن به زندگی است که تقریباً کلیه کشورهای جهان آموزش ابتدایی را به مثابه یک اصل مهم و همگانی پذیرفته‌اند و آن را به عنوان زیربنا و رکن اصلی نظام آموزش و پرورش تلقی می‌کنند. فلذا باید به مشکلات معلمان ابتدایی اندیشید و جهت رفع آنان کوشید زیرا معلم ابتدایی باید آسوده و بدون دغدغه به تدریس بپردازد، باید معلم ابتدایی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد ،باید شرایطی فراهم آورد که رقابتی برای ورود معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به این مقطع فراهم آورد، نه اینکه معلمان ابتدایی به فکر تبدیل رسته خود از آموزگاری به دبیری باشند.

تاثیرگذارترین مقطع آموزش ابتدایی است. کلاس های درس به ویژه برای سه سال اول ابتدایی باید توام با بازی و نشاط و حرکت باشد. معلمان ابتدایی باید انرژی بسیاری صرف دانش آموزان خود نمایند. حضور 35 تا 40 دانش آموز در هر کلاس، با نیازهای خاص این گروه سنی، و کلاس های چند پایه که معلم باید گاها شش پایه را آموزش دهد و به کارهای مدیریتی هم رسیدگی کند و طرح های زمان بر مقطع ابتدایی را اجرا و در کنار آن به تکمیل پوشه کار، شرکت در کارگاههای آموزشی کار معلم را بسیار سخت و طاقت فرسا می‌کند.

معلمان مناطق محروم نیز برای رسیدن به مدرسه، جاده‌های صعب‌العبور را در گرما و سرما طی می‌کنند و در کلاس‌های چندپایه با حداقل امکانات مشغول آموزش کودکان این سرزمین هستند تا مبادا دانش‌آموزی به‌دلیل نبود معلم از تحصیل جا بماند و شاید بتوان آنها را بی‌ادعاترین افرادی دانست که در سخت‌ترین شرایط با عشق مشغول به کار هستند.

اداره کلاس توسط یک معلم، به معنای تدریس 6 الی 10 کتاب مختلف، طرح سوال های امتحانی گوناگون، دیدن تکالیف، تصحیح املاء، است که سختی بسیار دارد. به خصوص با تغییر کتاب ها و سخت و پیچیده شدن درس ریاضی، سختی کار معلمان بیشتر هم شده است. این در حالی است که دبیران شاغل در متوسطه، معمولا به طور تخصصی 1 تا 4 کتاب در رشته تحصیلی خود را تدریس می‌کنند.

بار اصلی تربیت و آموزش در مدارس ابتدایی، بر دوش معلم است. از برنامه ریزی برنامه کلاس و برنامه امتحانات تا اردوهای تفریحی و آموزشی برای کودکان بر عهده معلم است. در تمام اردوها، معلم هم پای معاون حضور دارد و مسئولیت تک تک دانش آموزان بر عهده اوست. درحالی که در متوسطه برنامه ریزی برنامه کلاسی و امتحانی و اردها برعهده معاونین و مدیر است و دبیران هیچ مسئولیتی در قبال اردوهای دانش آموزی ندارند.

معلم ابتدایی پنج روز در هفته به مدرسه می‌رود اما ابلاغ 24 ساعت برایش صادر می‌شود، در حالی که معلمان متوسطه چهار روز در مدرسه حضور دارند با 24 ساعت ابلاغ. من به درستی دلیل این اجحاف را نمی‌دانم ای کاش کسی به این معادله پاسخ می‌داد که چگونه پنج ساعت حضور در مدرسه برابر با 1 ساعت در نظر گرفته شده و برای معلم ابتدایی 25 ساعت ابلاغ زده می‌شود.

معلمان متوسطه در امتحانات دی ماه تعطیل هستند و تنها در روزهای مراقبت برای چند ساعت در مدرسه حضور دارند، اما آموزگاران حتی در زمان امتحانات نوبت اول از تعطیلی ساعاتی بی بهره اند و همراه دانش آموزان باید در مدرسه باشند.

در خرداد ماه، معلمان پایه های سوم تا ششم به همراه دانش آموزان خود، تا نیمه خرداد به مدرسه می‌آیند. در حالی که دبیران متوسطه 5 تا 6 روز برای مراقبت و تصحیح اوراق در مدرسه حاضر می‌شوند.

                                                سید عطاالله تقوی

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
فروشگاه فایل های آزمون استخدامی آموزش و پرورش (پیشتاز استخدام)
آخرین اخبار