پایگاه خبری بانگ دنا ( اخبار مهم روز )
menusearch
bangedena.ir

پیاده روی اربعین حسینی و نکاتی که زائران باید بدانها توجه نمایند.

جستجو
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۴:۲۱
۱۳۹۸/۷/۱۴ یکشنبه | ۱۸:۳۵:۰ ساعت
(0)
(0)
پیاده روی اربعین حسینی و نکاتی که زائران باید بدانها توجه نمایند.
فقط نیزارها نیستند که در این اربعین پاییزی آوازهای محزون دارند. فقط پیرهن های کبود نیستند که بوی بغض دارند. حتی پرندگان قاره های دوردست می‌دانند که در این روز باید برای کدامین خون بزرگوار، خطبه بخوانند. چهل روز بی حسین، چهل روز گریه ی آسمان…
پیاده روی اربعین حسینی و نکاتی که زائران باید بدانها توجه نمایند.

                                                  می‌شود فاطمه پریشانش
                                                 می‌رسد دست او به دامانش
                                                  می‌کند افتخار در محشر
                                                زایر اربعین به ایمانش

اربعیندر لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز جان باختن حسین بن علی فرزند علی بن ابیطالب و فاطمه زهرا، امام سوم شیعیان اطلاق می‌گردد.

اربعین، مطابق نظرشیخ مفید در مسارالشیعه و شاگردش شیخ طوسی در مصباح المتهجد، زمان بازگشت اهل حرم ازشام (دمشق) به مدینه است. در فرهنگ اسلامی و در معارف عرفانی، عدد چهل (اربعین) جایگاه خاصی دارد. چله نشینی برای رفع حاجت یا رسیدن به مقامات سلوک و عرفان معروف است. حفظ کردن چهل حدیث، اخلاصِ چهل صباح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤ من، چهل شب چهارشنبه و. .. بسیاری از این نمونه‌ها است. در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین روز شهادت حسین بن علی علیهما السلام گفته می‌شود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. به مناسبت اربعین حسینی میلیون‌ها نفر از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از روزها قبل و حتی ماه‌ها قبل با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند و روز اربعین خود را به این شهر می‌رسانند در این روز، شیعیان، عظیمترین مراسم سوگواری را در کشورها و شهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی برپا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانگ دنا؛این روزها افراد بسیاری علاقه‌مند سفر به کربلای معلی هستند؛ برخی افراد به‌صورت پیاده اقدام به این سفر می‌کنند که اصطلاحا پیاده‌روی اربعین گفته می‌شود و برخی دیگر هم به‌صورت هوایی.

برای پیاده روی اربعین باید به نکات ذیل توجه داشته باشیم:

قدم اول گذرنامه

نخستین چیزی که برای عبور از مرزهای قانونی کشور لازم است، گذرنامه است. تا چند سال قبل، گذرنامه‌های خانوادگی و چندنفره هم صادر می‌شد، اما حالا اداره‌های گذرنامه برای نوزادان هم گذرنامه جدا صادر می‌کنند و دیگر چیزی به نام گذرنامه‌های چندنفره وجود ندارد. برخلاف تصور، گرفتن گذرنامه کار پیچیده و سختی نیست و اگر مدارکتان کامل باشد، شاید یک ساعت وقت شما را بگیرد. برای درخواست صدور گذرنامه باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید.

کنید.

موکب چیست و چه تعداد در مسیر موکب است؟

تقریبا تمام مسیر پیاده‌روی اربعین از ابتدا تا انتها به وسیله چادرها یا سازه‌هایی تقسیم‌بندی شده است و هیأت‌هایی از سراسر دنیا مسئولیت این چادرها را برعهده دارند. البته قریب‌به‌اتفاق این هیأت‌ها قبیله‌های عراقی هستند و عراقی‌ها به هیأت موکب می‌گویند. خدماتی که در این موکب‌ها به زائران کربلا ارایه می‌شود، شامل این موارد است: انواع پذیرایی صبحانه، ناهار، شام، انواع میوه، انواع شیرینی، انواع نوشیدنی، در اختیار قرار دادن محل خواب و استراحت و مشت‌ومال زائران. موکب‌‌داری عراقی‌ها نیز شبیه هیأت‌داری ما آدابی دارد که باید با اعتنا به آداب، فضای‌ صمیمی‌تر میان ایرانی ‌و عراقی‌ها ایجاد کنیم.

چند سوال و چند جواب

چه میزان باید مسیر پیاده را طی کرد؟

زائران ایرانی معمولا از نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند؛ اما برخی از هیأ‌ت‌ها مسیر بغداد تا کربلا را طی می‌کنند.

فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟

از خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود ٨٠ کیلومتر است.

چند روز پیاده‌روی خواهیم داشت؟

معمولا ٣ روز و ٢ شب؛ یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می‌رسند.

آیا برای پیاده‌روی باید پول به همراه داشت؟

خیر؛ به خاطر رایگان‌بودن خدمات در طول این سه روز هزینه‌ای نخواهید داشت اما مقدار کمی پول به همراه داشتن هم ضرر نخواهد داشت.

اگر شارژ موبایلمان تمام شد، چه کنیم؟

در طول مسیر (تقریبا هر یک کیلومتر) موکب‌هایی وجود دارد که در کنار جاده پنل‌های ۱۵ یا ۲۰ تایی برق را قرار داده‌اند و زائران دستگاه‌های برقی خود را از طریق این پنل‌ها شارژ می‌کنند.

از به همراه‌داشتن وسایل غیرضروری پرهیز کنید

از به همراه داشتن وسایلی از قبیل لپ‌تاپ، تبلت و هرگونه اشیای قیمتی پرهیز کنید؛ در غیر این صورت به خاطر حفظ و نگهداری، هنگام بازرسی‌ها و تحویل به امانات و... دردسر زیادی برای زائران ایجاد می‌شود. استفاده از کوله‌پشتی برای حمل مختصر وسایل همراه مناسب‌تر و راحت‌تر است.

همراه خودتان وسایل بهداشتی داشته باشید

یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری دست‌های آلوده است. به همین دلیل مایع دستشویی یا ژل ضدعفونی دست را فراموش نکنید. یادتان باشد که دست‌هایتان را به صورت مرتب و درست بشویید. قرص ژلوفن، آموراکس، رانیتیدین و استامینوفن نیز به همراه خود داشته باشید. کرم ضدآفتاب و وازلین نیز احتیاجتان خواهد شد.

به وضع آب و هوا دقت کنید

اقلیم عراق نسبتا گرم و خشک است و با دقت به فصل پاییز تدابیر این فصل باید رعایت شود. صبح‌ها سرد و میانه روز گرم است و باید لباس مناسبی داشته باشید و هنگام صبح زود و از غروب به بعد از کلاه و شال استفاده کنید، اما در میانه روز لباس گرم را دربیاورید و با لباس سبک‌تر به سفر ادامه دهید. از آفتاب شدید که به سر لخت بتابد، بپرهیزید؛ چون می‌تواند منتهی به خشکی پوست سر، مو، بی‌خوابی، عصبانیت، گرمازدگی، عطش و بی‌اشتهایی شود.

 

 

 یا حسین مظلوم
یا ابا عبدالله الحسین
                   می‌شود فاطمه پریشانش                   می‌رسد دست او به دامانش                   می‌کند افتخار در محشر                   زایر اربعین به ایمانش
یا حسین مظلوم
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
فروشگاه فایل های آزمون استخدامی آموزش و پرورش (پیشتاز استخدام)
آخرین اخبار