

.jpg)
به گزارش پایگاه خبری بانگ دنا، معاونت آموزش ابتدایی شهرستان بویراحمد ضمن قدردانی از تلاشهای کادر آموزشی مدارس گفت: مسیر تربیت و تعالی، از دل عشق، ایمان و تلاش بیوقفه میگذرد و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و رفع مشکلات مدارس همواره مورد توجه آموزش و پرورش بوده است.
محرابی در بازدید از مدارس کالوس و فیروزآباد ضمن ابراز خرسندی از تلاشهای کادر آموزشی، بر لزوم توجه به نیازهای دانشآموزان و ایجاد محیطی شاداب و پویا در مدارس افزود: راهبری و نظارت بر مدارس ابتدایی سطح روستا ها نقش مهمی در بهبود کیفیت فرایند آموزشی و تربیتی دارد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در جمع راهبران آموزشی و تربیتی تصریح کرد: نظارت و راهنمایی با رویکرد تحول گرایی کار اصلی راهبران آموزشی است و با بیان اینکه رهبران آموزشی باید با اصول، روش ها و فنون تدریس با رویکرد تلفیقی آشنایی داشته باشند افزود: راهبران آموزشی باید با نظارت هدفمند و مستمر زمینه اصلاح و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی را فراهم کنند.
گفتنی است معاونت آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در این بازدید از آقای نظری راهبر آموزشی و تربیتی بازنشسته جهت استفاده و اشتراک گذاری تجربیات آموزشی دعوت کردند.
اهمیت دوره آموزش ابتدایی:
معاونت آموزش ابتدایی شهرستان بویراحمد گفت: آموزش ابتدایی جایی است که سفر یادگیری مادام العمر آغاز میشود, زيربناي توسعه هرکشوري از طريق آموزشوپرورش آن کشور نهاده میشود که ستونهاي اصلي آن را بايد در آموزش ابتدايي جستوجو کرد از این رو آموزش ابتدایی بهعنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی کشور مسئولیت خطیر و مهمی در زمینه آموزش و پرورش نسل آینده بر عهده دارد. دوره ابتدایی پایهگذار یادگیریهای آینده و شکلدهنده شخصیت اجتماعی و فرهنگی کودکان است و به همین دلیل توجه به برنامهریزی و کیفیت آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کلاس درس بدون معلم نداریم
زهرا محرابی بیان کرد: از مرداد ماه سال جاری برای سال تحصیلی جدید 1480 نیروی آموزش ابتدایی را سازماندهی کردیم، هیچ کدام از کلاسهای درس امروز خالی از معلم نیستند و فعالیتهای آموزشی در تمام مدارس از همان اول مهر ماه آغاز شده و با جدیت دنبال میشود و سال تحصیلی جدید از نظر سازماندهی نیروی انسانی در بهترین وضعیت ممکن شروع شد.
برگزاری کارگاه آموزشی "توانمند سازی مدیران مدارس روستایی"
کارگاه  آموزشی توانمند سازی، برای مدیر_آموزگاران و آموزگاران حوزه های سپیدار، جلیل و بابکان، با حضور رئیس اداره، معاون آموزشی، کارشناسان اداری حوزه های ابتدایی و پرورشی، و نیز راهبران آموزشی و تربیتی شهرستان بویراحمد، برگزار شد.
در این کارگاه ریاست محترم اداره ی آموزش و پرورش شهرستان، ضمن پاسخگویی به دغدغه های موجودِ مدیران مدارس روستایی، در راستای بهبود شرایط مدارس در روستاها، قول همکاری و مساعدت بیشتر دادند.
در ادامه ی این کارگاه، معاونت محترم آموزش ابتدایی شهرستان، با تشکر از راهبران و بانیان برگزاری این کارگاه، بر اهميت اجرای این کارگاه ها در شهرستان تأکید کردند.
خانم محرابی، همچنین تلاش برای بالا بردن سطح آموزش در مناطق روستایی و لزوم به کار گیری شیوه های نوین یاددهی و یادگیری، با بهره گیری از تجربیات یکدیگر را امری ضروری در پیشبرد این مهم برشمردند.
ایشان مدیر_آموزگاران و آموزگاران حاضر در این جلسه را، به استفاده از تجربیات یکدیگر، همکاری و همفکری با راهبران حوزه، در خصوص چالش های موجود، و ایجاد فرصت با تکیه بر خلاقیت ها، در مسیر عملکردی ماندگار، ترغیب نمودند.
این کارگاه به همّت راهبران حوزه های مذکور (آقایان: فتح الله صدری، علی اصغر زارعی، خانم ها: زلیخا مرعشیان جو و لیلی نجات پور)، با هدف ارتقای سطح کیفی آموزش، هم اندیشی و تبادل نظر، در دبستان پسرانه ی شهید موسوی و دخترانه ی شهید هدایت روستای آبهرمون بخش سپیدار اجرا شد، که در پایان، از سوی برگزارکنندگان، به افراد حاضر، گواهی شرکت در کارگاه اعطا گردید.
توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی
معاونت آموزش ابتدایی شهرستان بویراحمد با تاکید بر نقش استمرار در ارتقا توانمندی توسعه حرفهای معلمان عنوان کرد: توانمندسازی معلمان ابتدایی یک فرایند مهم و حیاتی است که به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس کمک میکند.
اولین کارگاه توانمندسازی معلمان را در حوزه ی دشت روم آغاز کردیم و به تدریج و مستمردوره های توانمندسازی و دانش افزایی را برای دیگر حوزه ها اجرا خواهیم کرد.
محرابی یادآور شد: رویکرد ما توانمندسازی همه آموزگاران با سنجشهای نوین، بهرهگیری از فناوریهای نو و روشهای نوین تدریس است.
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش بویراحمد افزود: اجرای برنامه «توانا» گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش، توسعه محیطهای یادگیری نوآورانه و تقویت مهارتهای حرفهای معلمان و مدیران در مدارس ابتدایی است.
وی خاطرنشان کرد: مخاطبان طرح همه مدیران، آموزگاران، معاونان آموزشی، راهبران، معاونان آموزش ابتدایی مناطق و کارشناسان تکنولوژی هستند که بعد از تربیت مدرسان میانی باید همه مخاطبان در سرتاسر استان دورههای آموزشی فوق را تا پایان شهریور بگذرانند.
آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان
یادگیری مهارتهای زندگی به دانش آموزان اهمیت بالایی دارد، دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حساس ترین و مهم ترین دوره تحصیل خود را سپری میکنند و معلمان می۱توانند نقش بسیار مهمی بر آنها داشته باشند. تاثیری که معلمان در این دوره بر دانش آموزان میگذارند، شاید از پدر و مادر نیزبیشتر باشد. به همین دلیل رفتارهای معلمان در کلاس در مقطع ابتدایی، باید بسیار حساب شده و دقیق باشد
آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان یکی از مهمترین نیازهایی است که خانوادهها و مدارس باید به آن توجه ویژهای داشته باشند. مهارتهای زندگی به مجموعهای از تواناییها گفته میشود که به افراد کمک میکند با چالشهای روزمره، فشارهای روحی و ارتباطات اجتماعی بهتر کنار بیایند. دانشآموزانی که این مهارتها را یاد میگیرند، در مدرسه موفقترند، بهتر با دوستانشان ارتباط برقرار میکنند و از لحاظ روحی و روانی نیز آمادگی بیشتری برای حل مشکلات دارند.
اما چرا تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی در دانش آموزان اهمیت دارد؟
زیرا این مهارتها پایه و اساس موفقیت در آینده آنها را میسازد. دانشآموزانی که از سنین پایین، مهارتهایی مثل تصمیمگیری صحیح، مدیریت احساسات، کنترل خشم، همدلی با دیگران و مهارت حل مسئله را تمرین میکنند، در بزرگسالی افراد مستقلتر، مسئولتر و موفقتری خواهند بود.
چگونه این مهارتها را آموزش دهیم؟
با استفاده از روشهای ساده و کاربردی مثل بازیهای گروهی، تمرینهای عملی، کارگاههای آموزشی، گفتوگوهای هدفمند و آموزش رفتارهای مثبت در کلاس و خانه میتوان به دانشآموزان کمک کرد که این تواناییها را به صورت عملی در زندگی روزمره شان پیاده کنند.
آموزش هوش مصنوعی و برنامهنویسی به دانشآموزان
محرابی با تاکید بر اهمیت آموزش پایه هوش مصنوعی به دانشآموزان، تصریح کرد: آمادگی برای آینده شغلی، توسعه تفکر انتقادی، آشنایی با فناوریهای نوین، افزایش خلاقیت و نوآوری و افزایش سواد دیجیتال برای درک بهتر جهان اطراف و مشارکت مؤثر در جامعه ضروری است
«دانش باید به مهارت و علم باید به عمل متصل شود»
همگی به این اصل که «دانش باید به مهارت، و علم باید به عمل متصل شود.» باور داریم و بی شک میدانیم جهان در یک دهه گذشته شاهد دگرگونیهایی شتابان و بنیادین در عرصه فناوری بوده است؛ از ظهور هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تا اقتصاد دیجیتال؛ در چنین افقی، نظام آموزشی که بر کتابهای منسوخ تکیه زده باشد، نه تنها پاسخگوی نیازهای آینده نیست، که دانشآموز را برای چالشهای فردا ناتوان رها میکند.فلذا میطلبد که نگاه ویژه ای به استفاده و بکارگیری فناوری در تدریس و همچنین هوش مصنوعی داشته باشیم.
محرابی با تأکید بر ضرورت بازنگری در شیوههای سنتی آموزش، گفت: دانشآموزان امروز، دانشآموزان عصر جدید تکنولوژی و هوش مصنوعی هستند؛ بنابراین برنامهریزی برای این نسل باید هوشمندانه، فراتر از گذشته و متکی بر دانش روز انجام گیرد
افزایش تعامل اولیا با مدرسه
محرابی ضمن تاکید بر تعامل و همکاری اولیا با مدسه افزود: اگر فرآیند تربیت را به یک پرنده تشبیه کنیم، خانه و مدرسه، دو بال این پرنده هستند. اگر یک بال ضعیف باشد یا این دو بال در جهتهای مخالف حرکت کنند، پرواز ممکن نخواهد شد و باید برای سلامت، قدرت و هماهنگی این دو بال برای اوجگیری فرزندانمان تأمل کنیم.
محرابی با بیان اینکه همسو کردن فعالیت های خانه، مدرسه و اجتماع در راستای آموزش مهارت های زندگی ضروری است، تصریح کرد: آموزش و ارتقاءمهارتهای زندگی به اولیا از طریق کلاس های آموزش خانواده همواره مستمر و هدفمندمدنظر قرار گیرد.
بازدیدهای منظم و هدفمند از مدارس
در راستای تحقق عدالت آموزشی و بازدید از سایر مدارس ابتدایی شهرستان و توجه جدی به دانش آموزان محروم در کلاس های چند پایه و روستایی بازدید از این مدارس را شخصا دنبال خواهم کرد و ضمن بررسی نحوه آموزش معلمان و وضعیت تحصیلی دانش آموزان به بررسی مشکلات و چالش های پیش روی همکاران خواهیم پرداخت.
معلم شاداب، دانشآموز سالم
«شادابی و سلامت» دو واژه پیشران همه فعالیتهای مدرسه و کلاس درس هستند. اگر خود معلم هم شاداب و بانشاط باشد، میتواند در رشد جسمی و یادگیری دانشآموزان بیشترین تأثیر را داشته باشد.
کار معلمي تنها يک شغل نيست زيرا با فکر و ذهن و روح افراد ارتباط دارد. معلم بايد مسائل و مشکلات عاطفي، خانوادگي، مالي و شغلي خود را در لايههاي زيرين وجودش گذاشته و وقتي وارد کلاس ميشود ظاهر او به گونهاي باشد که گويي همه چيز عالي است. بديهي است که اين کار از عهده هر صاحب علم و تجربهاي برنميآيد.
تحقيقات نشان داده معلمان مقطع دبستان و پيشدبستاني تحتتاثير سن و سال بچهها و ساعات طولاني و پرکار تحت استرس بيشتري قرار دارند.
کلاس در مقاطع دبستان و پيشدبستاني و نياز به توجهات همهجانبه معلم اعم از علمي و مهارتي و محبتي فشار روحي بيشتري بر معلمان وارد ميکند فلذا مدیریت استرس به صورت فردی و با توجه به شرایط خاص هر معلم ضروری است.
معلمان میتوانند با تعیین اولویت ها ،استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهای مدیریتی،مدیریت کلاس،تنظیم مرزها و انجام ارتباط موثر با دانشآموزان و والدین،برنامه ریزی مداوم، شناخت نیازها و تفاوت های دانش آموزان،ارتقاء ارتباط با والدین ،استفاده از تجربیات دیگر همکاران،استفاده از تکنیکهای مدیریت زمان، ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی استرس خود را کاهش دهند
مدیران مدارس با ایجاد محیط حمایتی، ارائه فرصتهای رشد حرفهای و برگزاری جلسات گروهی برای حل مشکلات میتواند به کاهش استرس معلمان کمک کنند.
زنان فرهنگی تحت تاثیر تنش هایی به مراتب بیشتر از مردان هستند فلذا توصیه میکنم جهت جلوگیری از فرسودگی شغلی به شناسایی منابع استرس و ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی و استفاده از تکنیک های مدیریت استرس اقدام نمایند و مدیران مدارس هم محیطی به دور از هر گونه استرس برای همکاران فراهم نمایند تا آرامش همکاران حفظ شود.
پویش صبحانه ی سالم
زهرا محرابی با بیان طرح صبحانه سالم که به همت آموزش ابتدایی شهرستان بویراحمد به یک سنت تبدیل شده است افزود: نقش موثر صبحانه سالم در پیشگیری از بیماری های رایج،تعیین رشد جسمی و ذهنی و دانش آموزان بسیار مهم است زیرا خوردن صبحانه مقوی و سالم ،موجب پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت،فشار خون و چربی خون میشود.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3).jpg)
(3)(4)(5).jpg)
بستن *نام و نام خانوادگی  * پست الکترونیک  * متن پیام   | 
با پایگاه خبری بانگ دنا بروز باشید
یاسوج -گوشه امامزاده قاسم(ع) خیابان شهید روشنفکر- همت -همت جنوبی 2

(3)(4).jpg)
